Justitia 2017

Sprekers

Het thema van Justitia 2017, de ‘Apocalyps’ is een breed thema en nodigt uit om verschillende disciplines te belichten vanuit verschillende invalshoeken. Dit is dan ook precies wat Stichting Justitia voor ogen heeft gehad bij de invulling van het inhoudelijke deel van het seminar. Justitia is blij verrast met, en trots op, het brede scala aan sprekers dat zich bereid heeft gevonden Justitia 2017 tot een interessante en leerzame dag te maken. Mocht je meer willen weten over alle sprekers van Justitia 2017, lees dan vooral even verder. Hierna zullen alle sprekers namelijk even kort aan je worden voorgesteld. Voor het complete programma verwijzen wij je graag door naar deze pagina.

Jelmer Mommers
Woensdag 10 mei 2017
Openingsborrel Brasserie NeL

© Bas Losekoot voor De Correspondent.

Jelmer Mommers (1987) is sinds mei 2015 fulltime correspondent Klimaat en Energie bij De Correspondent. Hij werkte eerder als onderzoeker en webredacteur voor De Groene Amsterdammer, platform Investico en De Gids. Jelmer studeerde cum laude af bij de masteropleiding journalistiek in Groningen. Hij won met zijn masterscriptie de Villamedia scriptieprijs en hij won met zijn voormalige collega’s van de Onderzoeksgroep Energie de Aanmoedigingsprijs Onderzoeksjournalistiek van de VVOJ. Jelmer zal Justitia 2017 openen met een korte lezing tijdens de openingsborrel in Brasserie Nel op woensdag 10 mei.

Donatello Piras
Seminar – dagvoorzitter

Donatello Piras is een veelgevraagd dagvoorzitter, presentator, gespreks- en debatleider met jarenlange ervaring in binnen- en buitenland. Als televisiepresentator werkte hij voor RTL-Z waar hij de Talkshow Z in Zaken presenteerde en de tv-column in opinieprogramma Dunk verzorgt. Donatello tekent jaarlijks als dagvoorzitter voor de kwaliteit van menig congres, symposium of debat. Na een voorbereidend gesprek met Donatello zijn programma en concept al zo duidelijk dat er veel stress wordt vermeden. Daarnaast blinkt hij uit door zijn vermogen om altijd interactie te hebben met het publiek. Met en zonder camera. Door zijn enorme ervaring en nieuwskennis is Donatello direct thuis in zeer veel thema’s en dossiers.

Koos van den Berg
Seminar deel I – klimaatcrisis

Studeerde in Groningen rechten en aan de kunstacademie. Was daar tevens mede-oprichter van Kleg, een Groningse band met 8 gitaristen en 6 saxofonisten die naar eigen zeggen gestructureerde herrie speelde, volgens recensies destijds vreemd melodieus en beukend swingend tegelijk. Vond zijn artistieke oprispingen niet goed genoeg voor een carrière in de beeldende kunst en werd aangenomen als RAIO in Den Haag. Tijdens zijn buitenstage bij een groot Amsterdams advocatenkantoor vroeg Höcker Advocaten hem bij hun te komen werken en daar werkt hij nog steeds.

Koos trad in het verleden o.a. op voor Greenpeace Nederland (tegen gasboringen in Waddenzee; tegen Dodewaard), Fortis Bank (afwikkeling nationalisatie); was advocaat van de Parlementaire Enquêtecommissie Bouwfraude en van de (Amsterdamse) gemeentelijke enquêtecommissie Noord-Zuidlijn; voerde recentelijk procedures namens benadeelden tegen diverse banken wegens ‘woekerhypotheken’ en leidt tevens de baanbrekende klimaatzaak van Stichting Urgenda tegen de Staat. Koos zal het spits afbijten van het seminar op vrijdag 12 mei. Tijdens zijn lezing zal Koos inzoomen op de (staatsrechtelijke aspecten van) de klimaatcrisis. In dat kader zal hij ingaan op de achtergrond en activiteiten van Urgenda en het groeiende spanningsveld tussen de trias politica.

David van Reybrouck
Seminar deel II – einde van de democratie

Foto, credits : Stefan van Fleeteren.

David Van Reybrouck (1971) is cultuurhistoricus, archeoloog en schrijver van non-fictie, theater en poëzie. Hij debuteerde in 2001 met De plaag, dat veelvuldig werd bekroond en vertaald. Zijn grootste succes behaalde hij met Congo. Een geschiedenis, waarvoor hij onder andere de Libris Geschiedenisprijs 2010 en de AKO Literatuurprijs 2010 kreeg. Congo is inmiddels in 13 talen vertaald, waaronder het Engels, Chinees, Deens en Frans. Het werd tevens bekroond met de Prix Médicis 2012. Zijn roemruchte essay Pleidooi voor populisme leverde hem de Jan Hanlo Essayprijs 2009 op en de Vlaamse Cultuurprijs Kritiek en Essay 2009. Hij schreef verder de roman Slagschaduw en het pamflet Tegen verkiezingen (2014), dat bekroond werd met de Henriëtte Roland Holstprijs. In 2014 ontving hij de Gouden Ganzenveer. Hij is de auteur van het Boekenweekessay 2016. David van Reybrouck zal het tweede deel van het seminar verzorgen, waar hij in zal gaan op de democratie en de vraag of deze wellicht ten einde komt. Daarna zal David van Reybrouck deelnemen aan de paneldiscussie over dit onderwerp, samen met Gerdi Verbeet en Marietje Schaake.

Gerdi Verbeet
Seminar deel II – einde van de democratie

Gerdi Verbeet kennen we als voormalig voorzitter van de Tweede Kamer. In 2006 werd zij voor het eerst gekozen als voorzitter van de Tweede Kamer, nadat zij al een aantal jaren als PvdA-lid in de kamer zat. In 2010 werd zij opnieuw gekozen. Op 2 mei 2012 gaf zij te kennen zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen voor het voorzitterschap en stapte ze na 11 jaar uit de kamer. Bij haar afscheid werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Voordat ze aan haar politieke carrière begon, was Verbeet werkzaam als docente en later binnen het leerlingwezen. In 1994 stapte ze over naar de politiek en was jarenlang de politiek adviseur van achtereenvolgens staatssecretaris Tineke Netelenbos (OCW) en PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert. Uiteindelijk nam ze in 2001 zelf plaats in de Tweede Kamer als opvolgster van de PvdA-er Rob van Gijzel. Verbeet hield zich voornamelijk bezig met sport, ouderenbeleid en AOW. Zo was zij ondervoorzitter van de vaste Kamercommissie voor Justitie en van de themacommissie ouderenbeleid.

Na haar kamervoorzitterschap pakte Gerdi tal van nieuwe (bestuurs)functies op, zoals het voorzitterschap van de Raden van Toezicht van de Patiëntenfederatie Nederland en het Rathenau Instituut. Daarnaast is zij voorzitter van de Raad van Toezicht van Novamedia. Gerdi is voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en lid van de Raden van Commissarissen van o.a. Siemens en de Andus Groep. Ze is secretaris van de Nederlandse Bachvereniging.

Naast het bekleden van deze functies heeft Gerdi ook een tweetal boeken geschreven: ‘Vertrouwen is goed, maar begrijpen is beter’ en ‘Voorzitter!’.

Marietje Schaake
Seminar deel II – einde van de democratie

Marietje Schaake is sinds 2009 lid van het Europees Parlement. Als Europarlementariër voor D66 is zij verbonden aan de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa (ALDE)

Portret Marietje Schaake, politicus, Lid Europees Parlement (ALDE-Democrats – D66). Foto: Bram Belloni / (c) 2016, www.belloni.nl

Voor ALDE treedt zij binnen de commissie internationale handel (INTA) op als coördinator en is zij woordvoerder over het Trans-Atlantisch Handels en Investeringsverdrag (TTIP). Tevens is Marietje Schaake lid van de parlementaire commissie Buitenlandse Zaken (AFET) en de subcommissie mensenrechten (DROI). Binnen het Europees Parlement is ze de oprichter van de Intergroup die zich richt op de ‘Digitale Agenda voor Europa’. In aanvulling hierop is Marietje Schaake vicevoorzitter van de delegatie voor de VS, (plaatsvervangend) lid van de delegatie voor Iran en de delegatie voor het Arabische schiereiland. Schaake werd in 2014 geselecteerd als ‘Young Global Leader’ van het World Economic Forum en maakt onderdeel uit van de GlobalFuture Council on the Future of Digital Economy and Society. Schaake zit in de Raad van Toezicht van Free Press Unlimited, in het Bestuur van het Prins Claus Fonds en is lid van de European Council on Foreign Relations.

Dr. André Kuipers
Seminar deel III – beyond the earth

Astronaut & ambassadeur van de aarde.